Scrisoare deschisă privind necesitatea armonizării legislației naționale referitoare la căsătoriile forțate
Stimate Domnule Prim-Ministru
Stimată Doamnă Președintă a ANES
Stimate Domnule Președinte al Agenției Naționale pentru Romi
Noi, organizațiile membre ale Rețelei pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor (Rețeaua VIF), dorim să vă semnalăm adoptarea Directivei (UE) 2024/1385 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 mai 2024 privind combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, care prevede transpunerea directivei în legislația națională și interzicerea căsătoriilor forțate.
Potrivit art. (16) Căsătoria forțată este o formă de violență care implică încălcări grave ale drepturilor fundamentale și, în special, ale drepturilor femeilor și ale fetelor la integritate fizică, libertate, autonomie, sănătate fizică și mintală, sănătate sexuală și reproductivă, educație și viață privată – (text din Directivă) :
- Sărăcia, șomajul, cutumele sau conflictele sunt factori care favorizează căsătoria forțată. Violența fizică și sexuală și amenințările cu violența sunt utilizate frecvent ca forme de constrângere pentru a forța o femeie sau o fată să se căsătorească.
- Adesea, căsătoriile forțate sunt însoțite de forme de exploatare și violență fizică și psihologică, cum ar fi exploatarea sexuală. Prin urmare, este necesar ca toate statele membre să incrimineze căsătoriile forțate și să prevadă pedepse adecvate pentru autorii acestor infracțiuni.
- Prezenta directivă nu aduce atingere definițiilor căsătoriei prevăzute în dreptul intern sau internațional. Statele membre ar trebui să ia măsurile necesare pentru a prevedea un termen de prescripție care să permită investigarea, urmărirea penală, judecarea și pronunțarea unei hotărâri judecătorești în cazul căsătoriilor forțate.
- Având în vedere că victimele căsătoriilor forțate sunt adesea minori, termenele de prescripție ar trebui să continue un timp suficient și proporțional cu gravitatea infracțiunii în cauză, pentru a permite inițierea eficientă a procedurilor după ce victima ajunge la vârsta de 18 ani.
Statele membre UE dispun de o perioadă de trei ani de la data intrării în vigoare a directivei pentru a transpune dispozițiile acesteia în dreptul intern.
La nivelul societății noastre, în practicile judiciare și deciziile judecătorești, tema căsătoriilor forțate este asociată cu minoritatea romă, argumentul tradiției fiind determinant pentru lipsa de intervenție a autorităților și plasarea responsabilității asupra grupului etnic. Această justificare cu caracter discriminatoriu este o distragere de la ceea ce ar fi trebuit să fie o prioritate pentru instituții și nu face altceva decât să normalizeze un tip de violență asupra unora dintre cele mai vulnerabile categorii. Mai grav, în hotărârile instanțelor judecătorești, tradiția devine circumstanță atenuantă care justifică în multe cazuri clasarea dosarelor cu victime minore de etnie romă[1].
La începutul anului 2024, E-Romnja – Asociația pentru Promovarea Drepturilor Femeilor Rome a lansat “Ghidul de intervenție pentru cazuri de căsătorii între copii/căsătorii forțate. Metode de intervenție și recomandări” – instrument care propune specialiștilor din diverse servicii publice o abordare intersecțională, centrată pe victimele acestui tip de violență, și nu pe blamarea victimei sau pe justificări culturale sau religioase.
În acest context,
- salutăm înființarea atât a Grupului de lucru interinstituțional pentru îmbunătățirea răspunsului sistemului de sănătate la violența de gen și violența sexuală organizat de ANES, cât și a Grupului de Lucru Tematic pentru Drepturile femeilor și fetelor rome în cadrul Comitetului Interministerial pentru Implementarea, Monitorizarea și Evaluarea Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minirotății rome pentru perioada 2022 – 2027 (CIIMES), și
- ne exprimăm disponibilitatea de a face parte grupul de lucru privind drepturile fetelor și femeilor rome, precum și de a pune la dispoziția dumneavoastră expertiza noastră extinsă privind prevenirea și combaterea violenței de gen.
- nu în cele din urmă, considerăm oportună constituirea unui grup de lucru interinstituțional la nivelul Cancelariei Prim-Ministrului pentru armonizarea legislației naționale conform dispozițiilor Directivei (UE) 2024/1385 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 mai 2024 privind combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice.
În încheiere, ne exprimăm încrederea că instituțiile guvernamentale vor depune eforturi pentru ca orice inițiativă care vine în sprijinul victimelor minore ale violenței sexuale să implice în procesele de consultare organizații neguvernamentale cu expertiză la nivel național și că o vor face ținând cont și de experiența altor state europene cu privire la căsătoriile forțate/între minori.
Semnează Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor
[1] Inspecția Judiciară (2022), Raport privind practica Instanțelor de judecată și a Parchetelor de pe lângă acestea în investigarea și soluționarea cazurilor privind infracțiuni la viața sexuală cu victime minore.